Jos pelkkä tulostin ei toimi:


Tarkista ensin, ettei tulostin ole jumissa, paperi/liput lopussa tai ettei tulostin ilmoita mitään muuta virhettä.

Tulostin on saattanut käynnistyksen yhteydessä nollata ajurit.
Avaa tulostinvalikko kirjoittamalla käynnistä-valikon tekstikenttään "printers" ja painamalla [enter].

printers.png



Tämä avaa tulostinvalikon, jossa näkyy tällä hetkellä asennetut tulostimet:

tulostimet.jpg
Aktiiviset tulostimet näkyvät tulostinvalikossa normaalisti ja käyttämättömät tulostimet haalealla. Huomaa, että samasta tulostimesta voi olla useampia kopioita, joista vain yksi näkyy aktiivisena.
Tässä tilanteessa oikea tulostin on: Star TSP8000II (TSP847II) (Copy 2), koska se on ainoa aktiivinen haluamastamme tulostimista.

Seuraavaksi muokkaa kassaa BOBissa ja valitse ko. tulostimen lippu- ja kuittitulostimeksi.
(Katso: Kassan luominen / muokkaus)

HUOM!
Mikäli et voi valita kassan muokkauksessa kyseistä tulostinta ollenkaan, Java on jostain syystä pois päältä.
Jos selaimenasi on Firefox, tässä ohjeet Javan päälle saamiseen.
Muussa tapauksessa lue ohjeet, miten voit kytkeä Javan takaisin päälle.




Tulostin on valittuna kassan asetuksista ja toimii muissa ohjelmissa mutta ei BOBissa


Jos tulostin näkyy valitun kassan esim. lippu- ja kuittitulostimena mutta ei tulosta kuitteja, ja tulostin toimii esim. Windowsin testisivuja tulostamalla normaalisti, voi kokeilla tulostinten uudelleen asettamista kassalle.


  1. Valitse kaikiksi kassan tulostimiksi esim Fax tai jokin muu "väärä" tulostin
  2. Tallenna valinnat
  3. Valitse nyt oikeat tulostimet kassan tulostimiksi ja tallenna valinnat

Näin varmistetaan että kassalla on oikeastikin valittuna ne tulostimet joita listalla näytetään, eikä kyseessä ole sellainen tilanne jossa kassalle valitut tulostimet on päivitetty/vaihdettu/poistettu ja BOB ei kykene tästä syystä valitsemaan niitä listalta vaan näyttää valittuna tulostimena listan ensimmäistä tulostinta.




Tulostus ja maksupääte eivät toimi, kun käytössä on ilman Javaa toteutettu tulostus (Windows 7/8/10)


Mikäli käytössänne on ilman Javaa toimiva tulostus ja maksupääteyhteys (uusi ominaisuus, joka on asennettu testikäyttöön muutamille teattereille alkaen 6/2014), tulostustoimintojen palauttamiseen voi kokeilla jotain seuraavista keinoista:


  1. Tietokoneen käynnistäminen uudelleen

    Kassapäätteeseen on asennettu taustaprosessi, joka huolehtii tulostamisesta. Prosessi käynnistyy koneen käynnistämisen yhteydessä viivästetyllä käynnistyksellä, eli voit joutua odottamaan palvelun käynnistymistä parikin minuuttia Windowsin käynnistymisen jälkeen. 

  2. Palvelun käynnistäminen manuaalisesti

    Paina Windows-näppäintä, kirjoita services.msc ja paina sen jälkeen Enter. Tällöin käynnistyy Windowsin palvelujenhallinta. 



    Etsi listalta prosessi nimeltä "BOB Listener" ja tarkista, onko sen tila käynnissä. Jos palvelu ei ole käynnissä, valitse se listalta ja paina käynnistä-painiketta (vihreä play-painike työkalupalkissa tai prosessin nimen kohdalla oikeaa näppäintä ja popup-valikosta Start). 





  3. Palvelun käynnistäminen komentoriviltä (vaihtoehto kohdalle 2, tekee saman asian)

    Avaa komentorivi järjestelmänvalvojana ja kirjoita: net start "BOB Listener"

    Tämä yrittää käynnistää prosessin samalla tavalla kuin kohdassa 2 mainittu palvelujenhallinta. Komennon suoritus kertoo, onnistuuko palvelun käynnistäminen tai jos palvelu oli jo käynnissä.